Yoogya, niet mooi, wel levendig - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Gijs Toren - WaarBenJij.nu Yoogya, niet mooi, wel levendig - Reisverslag uit Jogjakarta, Indonesië van Gijs Toren - WaarBenJij.nu

Yoogya, niet mooi, wel levendig

Blijf op de hoogte en volg Gijs

24 Juli 2012 | Indonesië, Jogjakarta

Het is alweer bijna avond en ik moet morgen om half 3 opstaan om de zonsopgang bij de Borobudur te gaan zien. Alweer vroeg dag dus!

Gisteren heb ik wel goed geslapen in een kamer met drie andere mensen. Toen ik zelf wakkker werd was er echter nog maar een over. Een jongen uit Suriname die al twee weken in Yogya was. Na het prima ontbijt op het dakterras met een uitzicht dat al een slecht voorteken gaf, heb ik contact met Polly gezocht en zij en haar vriend bleken in een hotel ruim een kilometer verderop te zitten. Dus, na het ontbijt ben ik maar die kant op gelopen.
De straten waren druk, er is veel smog en het ziet er allemaal een beetje verlept uit. Niet echt een mooie stad dus. Eenmaal bij Polly aangekomen ontmoette ik ook haar vriend Matt. Een aardige gast die ook al op Bali was geweest en hij is ook een muzikant, dus we hadden genoeg om over te praten. In de lobby stond een Javaans klokkenspel waar hij even op speelde en natuurlijk vroeg hij mij ook om een poging te doen. Ik kreeg zelfs een compliment dat het goed klonk. Vond ik zelf ook wel natuurlijk, haha.
Eenmaal op weg naar het Kraton, het paleis van de Sultan, werd me duidelijk dat Matt een speciale broekzak aan de binnenkant van z'n broek had, die alleen via z'n kruis te bereiken was. Veilig was het natuurlijk uitermate! Het zag er alleen niet echt fatsoenlijk uit.
De taxi naar het Kraton kostte toch snel 1,50 euro, dus een prima prijs. Eenmaal bij het Kraton slaagde Matt niet voor de netheidstest met zijn hemd, dus werd hij door vriendelijke Javanen begeleid naar de t-shirt winkels van die vriendelijke Javanen. Een tijdje later had hij een goede prijs: 1,80 euro voor een t-shirt met "I love Yogya". Leuk t-shirt, maar natuurlijk trok het ook andere verkopers aan. Gelukkig is zijn Indonesisch veel beter dan het mijne, dus kon hij ze net zo makkelijk weer afwimpelen.
Het Kraton zelf was niet echt spectaculair, al was het wel grappig om te zien dat de Sultan is onderscheiden als ridder van Nassau. Ook had hij een Belgische en Duitse onderscheiding. Hij moet wel wat goeds hebben gedaan dus! Na het Kraton werden we meegenomen naar een werkplaats waar ze poppen van buffelleer maakten. Erg mooi waren de poppen niet, maar na de hele hindoeistische symbolen- en kleurenbetekenis uitgelegd te hebben gekregen, zat er toch wat meer diepgang in. Een pop kostte 30 euro, dus dat hebben we maar afgeslagen.
Even later kwamen we aan bij het waterpaleis van de koning. Dit was ook niet bijzonder indrukwekkend en ook hier werden we meegenomen naar een werkplaats. Hier maakten ze kunstwerken met behulp van Batik, een schildertechniek. Het zag er mooi uit en ik heb Batik-kunstwerk van zo'n pop gekocht, dus twee vliegen in een klap. Kosten: 14 euro.

Vervolgens begonnen we de tocht naar een restaurant. Helaas was gezien de Ramadan praktisch alles dicht en na een hele tijd lopen, via een voedselmarkt, kwamen we eindelijk bij een restaurantje uit. Mijn maag kan nog steeds niet veel hebben, maar het eten was prima. Ik was redelijk uitgeput en ondanks dat Matt en Polly nog naar een culturele voorstelling zouden gaan heb ik vriendelijk bedankt en duik ik zo m'n bed in. Op de weg terug kwam ik langs fort Vredeburg, jaja, en een monument ter nagedachtenis van de onafhankelijkheid. Ook stonden daar wat mooie gebouwen, dus Yogya heeft toch wel wat te bieden. Trouwens, er zijn ook flink wat modewinkels genaamd Dewi. Weet jij daar iets van Dewi? In de spits ben ik teruggelopen en het krioelde overal van de scooters en de smog was niet om te harden. Nu ben ik blij dat ik in het hostel zit.

Een week na mijn beslissing om te blijven ga ik nu wederom zeggen dat ik weer terug ga naar Nederland. De leefomstandigheden worden vanaf hier alleen nog maar slechter en ik heb het idee dat ik de highlights (na morgen) nu ook wel gezien heb. Jakarta schijnt nog erger te zijn dan Yogya en Sumatra is praktisch een derde wereldland. Ik wil er wel heen, maar niet in m'n eentje gezien de toestand van mijn maag. Na morgen twee tempels te zien vlieg ik donderdag vroeg naar Singapore om daar nog een tijdje te genieten. Waarschijnlijk een dag of vier. Daarna vind ik het ook wel mooi geweest, drie weken is lang genoeg. Maleisie schijnt mooi te zijn, maar ik heb de indruk dat de highlights te vergelijken zijn met Indonesie, op Kuala Lumpur na. Afgezien van de Petronas-towers zijn de verhalen over Kuala Lumpur niet echt goed. Mijn beslissing scheelt ook weer een lading geld en ik hoorde dat het weer in Nederland goed genoeg is om terug te keren ;)

Ik moet zeggen dat het alleen reizen me nu niet meer uitmaakt, want ik heb erg veel mensen ontmoet waar ik mooie verhalen mee heb gedeeld. Dit is zeker een goede les voor mij geweest en dit is mede de verrijking waarna ik op zoek was. Gelukt dus!

Morgen een verslag van de twee tempels!

p.s.: wederom is er niets ergs gebeurt met me, op mijn maagproblemen na. Dus, maak jullie niet ongerust! Ik ben er gewoon klaar mee na drie weken, haha.


  • 24 Juli 2012 - 13:41

    Carin:

    Hoi hoi,

    Toch wel jammer dat je het niet helemaal afgerond hebt, maar wel begrijpelijk.
    Soms moet je gewoon accepteren dat iets niet is wat je je ervan voorgesteld hebt.
    Deze keer geen emotionele maar een rationele beslissing.
    Je kunt altijd nog een keer terug met.......??
    En, wat het belangrijkste is je hebt de verrijking gevonden waarna je op zoek was zoals je zo mooi verwoord. Ben zeer benieuwd naar al je foto's.

    Tot je volgende verslag.

    Dikke knuffel X

  • 24 Juli 2012 - 13:52

    Yvonne:

    He Gijs,
    Leuk verslagje weer! Mocht je nog een activiteit zoeken op Sumatra, je schijnt daar geweldige jungletrekking te kunnen doen waarbij je wilde Orang Oetans gaat spotten. Ze leven alleen daar en op Borneo nog in het wild! En mocht je Maleisie nog overwegen: Melakka is een aanrader, evenals de Cameron Highlands. Prachtige omgeving, zoals de naam al zegt hoog in de bergen met allemaal theeplantages. En via de jungle van Taman Negara door naar de Perhentian Islands om te chillen, duiken etc. Je kan daarvandaan met de nachtbus terug naar Singapore. Just to let you know;)
    Enjoy!
    Cheers, Yvonne

  • 24 Juli 2012 - 14:43

    Oma Toren.:

    Hallo Gijs.
    Bedankt weer voor je uit gebreide verslag.Gelezen dat je de reis niet helemaal af maakt.
    Uit je verslag begrepen dat het dit keer niet het alleen reizen is.
    Wat je maag problemen betreft moet je niet naar een dokter?
    Ik heb wel begrip voor je beslissing.
    Mijn laptop zal de dagelijkse stukjes missen.Ik zelf ook.Begon net een beedje sneller te typen.
    Maar aan de andere kant ben ik ook blij dat ik je eerder weer zie.
    Ik hoop dat je veel geniet.Groeten oma.

  • 24 Juli 2012 - 15:09

    Teun:

    ;-)

  • 24 Juli 2012 - 16:53

    Frits:

    Hoi Gijs,

    Jammer dat het je is tegengevallen. Je hebt in ieder geval toch het één en ander gezien en meegemaakt.
    Je weet hoe je bacteriën moet bestrijden hè? Helpt gegarandeerd :-)
    Fijne dagen nog!

  • 24 Juli 2012 - 22:00

    Gijs:

    Haha, ja Pa, misschien is dat het. Ik heb geen bier meer aangeraakt sindsdien. Oma, misschien is het inderdaad wel tijd om naar de dokter te gaan. Dit zal ik morgen wel in Singapore doen, lijkt me beter dan in Yogya. Ik had verwacht dat het al wel over had moeten zijn.

    @Yvonne, thanks voor je tips. Ik was al op de hoogte van de highlights en ik ga die zeker ooit in m'n leven wel een keer zien. Zoals ik al zei heb ik het nu wel een beetje gezien, maar ik kom wel een keer terug...

    Verder bedankt voor de lieve berichtjes!

  • 01 Augustus 2012 - 01:13

    Dewi, De Mode Koning ;) :

    Hahaha van mode weet ik niks, maar misschien betekend mijn naam wel iets heel cools ;)

    Ik lees nu je verhalen met veel plezier vanuit boekarest, dit is eigenlijk de eerste kans die ik gehad heb...
    Reis morgen samen met Job door naar Bulgarije, daarna is Maceonie en Albanie gepland...

    Spreek je en goede terugreis (als je dit keer wel gaat) ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gijs

Geachte lezer, Leuk dat je mijn blog in de gaten houdt! Hier vind je verhalen en foto's van wat ik meemaak in Indonesië, Maleisië en Singapore tussen 10 juli en 19 augustus. Veel plezier!

Actief sinds 07 Juli 2012
Verslag gelezen: 213
Totaal aantal bezoekers 9248

Voorgaande reizen:

10 Juli 2012 - 31 Juli 2012

My first big backpacking trip alone!

Landen bezocht: